Sunday, December 12, 2010

Man of the Family...

Red Velvet sempena Hari Lahir Ayah 

12 . 12. 2010,

Hari ni, hari jadi ayah saya. "Selamat Hari Jadi, Ayah ~ ". Bercakap tentang ayah saya, ayah saya xseperti kebanyakan lelaki biase..(memang la,..sebab die adalah ayah saya!hohoho!Eh, maaf la...buat entry pagi2 Ahad, di minggu final week memang begini.heee~) Ayah saya bermisai, macam A.Galak..Kenal A.Galak??Alaaa~yang selalu berlakon cerita polis tu,..Roda-Roda Kuala Lumpur pun dia, Gerak Khas pun ade... Ayah saya bukan kurus,.berkulit gelap, bermisai, tidak banyak bercakap, dan........die cool! yeahh~! (^-^,)

Inilah ayah saya!
Ayah saya seorang yg sangat berprinsip. Skema ade jugak sikit. Jadi, jangan buat hal depan ayah saya kalau jumpa die di mana-mana sebab die mempunyai daya ingatan yang sangat kuat untuk me'recall' setiap benda. Ayah saya juga seorang 'observer' yang sangat bagus. Lagi2 bila berjumpa 1st time, selalu saya berpesan dgn kawan2 saya, kl berjumpa ayah saya di rumah,..sile behave dan jangan buat hal, lagi2 yang sengal2. Sebab ayah saya xbanyak bercakap, die bercakap bila perlu sahaja. Jadi,.bila die mula bercakap tentang kawan2 saya yg datang rumah berperangai pelik,..berbaju yang pelik2,..bermulut pelik,...maka dia akan mula membuat spekulasi sendiri berkenaan kawan2 saya dan mula menyekat perkawanan saya. Tapi,.saya xmenyalahkan ayah saya sbb...Well~seorang ayah hanya mahukan yg terbaek untuk anak2nya kan?jadi,...no hal ayah =)


Sejujurnya, saya rasa ayah saya garang. Dia bukan seorang yang memanjakan anak2. Tapi, die tetap istimewa.... Kalau teringat waktu kecik2 dulu, time nak masuk darjah 1,..ayah sayalah yang paling semangat sekali bila saya nak masuk sekolah. Mungkin sebab saya anak pertama, jadi die yg seronok. Saya langsung xdapat chance nak pilih pencil box sendiri. Sebab satu hari saya bangun tido,.saya tengok ayah saya dah belikan semuanya bile dia balik kerja. Saya ingat lagi pencil box pertama saya warna black&white. Siap pencil, pemadam , pembaris semua. Saya minta pen jugak. Tapi ayah saya xlayan pun,..mungkin dia tahu saya xpandai tulis lagi,.jadi pensel je yang die beri. Pensel pun, die xbagi sekotak terus! Owh yea, ayah saya tradisional. Dia xbagi saya pakai mechanical pencil. Dia cuma belikan saya pensel kayu 2B sahaja. Tiap-tiap minggu dia akan cek pencil case saya n pastikan ade 2 batang pensel di dalam tu. Xlebih n xkurang. Well~i told u, ayah saya skema =)


Bila saya masuk asrama, pun macam tu... Saya bangun pagi Sabtu, saya tengok semua dah ade depan pintu bilik. Baldi, gayung, bekas sabun,.Oreo pun ade. Memang hidup saya ditentukan oleh ayah saya sepenuhnya mase saya kecik2 dulu. Tapi, saya rase mase Form 1 saya dah besar sangat dah.Tetap,..saya xde peluang pun nk pilih barang2 mahupun warna2 yang saya nak. Sebab tu la barang2 saya banyak warna hijau. Sebab ayah saya suke hijau. Heeee~

Mase saya sekolah menengah dulu, saya xmacam orang lain boleh hang out dengan kawan2 hujung minggu. Hidup saya hanya di rumah. Sebab ibu dan ayah saya kata saya kecik lagi, xboleh keluar rumah.Bahaya. Saya selalu marah dalam hati,.."Kenapa orang laen boleh keluar saya xboleh?!"-->Biase la,.jiwa muda~memberontak sket...Tapi dalam hati je laaaaa...Berani nk cakap depan2??Xdapatnye~(^_^) Tapi kadang-kadang saya bolos jugak. Adelah setahun sekali saya dapat peluang hang out....Itu pun lepas terketar-ketar minta permission kat ayah minta nak keluar. Biasanya cume 2 ekspresi sahaja yang saya tunggu. Kalau ayah saya diam, bermaksud die setuju. Kalau die bercakap walau sepatah,.Itu bad sign. Maksudnya bakal di'reject' serta merta, no excuse! Kalau lepas,. tetap ade peraturan. Keluar rumah lepas pukul 10am,tapi kalau boleh pukul 11am lagi bagus. Balik sebelum pukul 5pm. Lepas tu setiap jam ibu akan call tanye saya kat mana, dengan sapa, buat apa,..Owh ibu~ =) Eh cakap pasal ibu saya ni, sebenarnya bukan saya sorang je yang xboleh kelua rumah. Ibu saya, sebenarnya sepanjang dia kahwin dengan ayah saya, dia xpernah pergi ke pasar pun. Sebab, semuanya ayah saya sediakan. Ayah saya akan balik tengahari hari-hari, bawak balik ikan & sayur segala. Jadi, ibu saya pergi ke pasar untuk belanja memang boleh dikira dengan jari sepanjang 25 tahun berkahwin dengan ayah saya. Apa yang saya boleh katakan, kalau ibu saya stranded di pasar dengan makcik2 saya, memang die akan terpinga2 sebab memang dia tak tahu nak beli apa sebab die xpernah ke pasar...kesian ibu saya. 

Orang selalu kata, lelaki biasanya xkan express kasih sayang dia. Dalam konteks ayah saya, mungkin saya setuju. Sebab,..dia xpernah peluk saya. Bila saya tengok tv, selalu saya tengok ayah2 peluk anak2. Tapi,..kenapa ayah saya xpeluk saya? Die xsayang saya ke? (!_!) Bercakap tentang ayah saya, saya memang emosi sket...minta maaf awal2. Saya tahu la mane ade ayah xsayang anak..Tapi,..sebagai anak, saya nak jugak rase pelukan seorang ayah. Tak salah kan?... Bila saya dapat tawaran sambung belajar di luar negara,..benda pertama yang saya terfikir, "Kalau saya fly off nanti, ayah nak x peluk saya?"  -->Sampai macam tu sekali saya nak ayah saya peluk saya. Eh, biarlah laaaaaa! Ayah saya~<3  So, I grabbed the chance. Yes, saya memang random! HA HA HA! Actually pasal kisah ni,..ade essay dia. Kawan saya  punya kawan, RICCARDO M. GHIA , kena buat assignment pasal profile. So, dia tulis pasal profile saya,..pasal ayah saya, pasal hidup saya. Jom curi sikit.......


"...Elin describes her father as “cold.” Colder than ice. Mohd Zaman never asked his children, “How are you today?” Mohd Zaman never told them, “Well done”.Mohd Zaman never kissed or caressed them. But Mohd Zaman loves his children. He just doesn’t know how to show his love. “He came one night to our room while we were sleeping,” Elin recalls. “He tucked me up in bed… Me, a 20-year-old girl.” Elin often felt jealous when her friends at the hostel traded stories about their fathers. “I never experienced what they did,” she says.

Aug. 8, 2008 is a date Elin will never forget. That day, she reached the Kuala Lumpur International Airport to take the flight for the United States. Every member of her family was at the airport to say goodbye. Everybody but her father. “We had a short meeting with the sponsor. Then they gave us five minutes – just five minutes! – before boarding. And I don’t see my father,” Elin says with a broken voice as her eyes become bright with tears. “And… he suddenly came to me. He said nothing. He just hugged me.” Elin wipes her cheeks as tears keep rolling. She stops. She takes a deep breath. “Now I know,” Elin says. “Now I know he loves me.” ..."

...End of story...

Dah dah,..tak mahu la cerita lagi nanti saya emosi. Cess~cerita sorang2 pun nak emosi. Hohoho! Jangan salah sangka. Saya xmelambangkan kasih sayang semata-mata dengan pelukan. Cuma sebagai seorang anak, untuk diri saya sendiri, saya teringin rasakan pelukan seorang lelaki bernama ayah. Dulu saya xpernah rasa tapi sekarang,..Bila saya balik bercuti,.atau saya kembali ke US,.saya dapat hadiah dari ayah saya.. Hadiah yang lama saya nantikan,...Pelukan seorang ayah..Terima kasih ayah  =)

 
Copyright©Nur Amalina Mohd Zaman. All Rights Reserved. Powered by Blogger