Friday, February 25, 2011

Mind your Manners, Behave Yourself

Dear Bloggie,
Saya selalu ingatkan diri sendiri. Hidup bermasyarakat haruslah mengikut norma. Sesuaikan perilaku mengikut masa, tempat dan suasana. Kita tak boleh nak expect semua orang boleh terima bait2 kata, bahasa2 tubuh yang kita gunakan. Lagi2 bila jumpa first time, tak boleh la nak budget macam dah kenal berpuluh tahun so that boleh hu ha sesuka hati anda and boleh cakap pun suka hati. Orang yg kita tak kenal @ kenal on the surface, tend to make 1st impression based on ape yg diorang nampak which is memang tak boleh nak blame la coz people do judge a book by its cover since that's the only thing can be seen. Tak boleh la nak expect tak kenal maka tak cinta, not applicable langsung in public. 

Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang rimau sila la mengaum ya. Kadang2 manusia ni dah la baru kenal, baru hi2... Pastu tibe2 keluar "Kepale otak kau!" ---> Hello?! Ok fine, kalau bercakap dengan kawan2 anda sila la pakai ape bahase pun. Tapi kalau bercakap dengan saya, please... Ye, saya mengaku saya budak skema. Pernah bercakap dengan budak skema? Tipu tak penah. Once in a lifetime mesti ade punye la. Tapi kalau takde pengalaman deal dengan budak skema, yg ayat budget sopan habis, mari saya ajar. At least kalau jumpa bakal mak mertua, you tahu macam mana nak jaga mulut.  

Saya ni pun xde la sopan sangat, tapi agak2 la babe. Banyak lagi ayat elok2 & manis2 boleh pakai, perlu ke nak pakai bahasa kesat yang tak nice langsung kat telinga? Kalau nak jugak bermulut laser tibe2, mencarut, or even cakap bahasa yang tak berapa nak sedap didengar, boleh bercakap dengan orang laen. Bukan dengan saya. "Weh~" pun saya dah rasa pelik, sebab ibu&ayah saya tak pernah ajar saya panggil orang dengan "Weh!"--> Sorry to say but it sounds so rude. Semua orang ada nama. Nama pun ada maksud yang baik2 so panggil je dengan nama yang baik, sambil2 tu boleh doakan dia. Kata2 tu kan satu doa, panggilan pun sama la. Kan? =) 

Saya dikelilingi kawan2 yang bahasa masing2 terjaga (at least bila di public). So, budget la kalau nak cakap lepas pun. Orang melayu beradab timur, so behave as one and mind your words please. Tak luak pun nak jaga bahasa anda dengan orang laen. Get some respect lagi ada. 

Tipah : "Eh Bedah, kau pakai tudung awning ye? Ei, macam nenek! "

Bedah geram+kecik ati kena panggil nenek, esoknya Bedah pakai shawl cantik.

Tipah : "E'eh~'meriah'nya la kau Bedaaaahhh

Ok sekarang Eton pulak nak cakap, "Apa masalah kau Tipah? Komen dah la tak memberangsangkan. Die pakai tudung cukup bagus dah. Kalau suka, boleh puji. Tapi kalau tak berkenan, senyap lagi baek "

Tipah~Tipah...Cuba la fikir sikit Bedah tu boleh ke terima kata2 tu. Mungkin bagi Tipah itu benda biasa or kata2 ramah mesra or bergurau mungkin. Tapi masalahnya Tipah bercakap dengan Bedah, yang dengar tu Bedah. So, tempatkan kaki anda di kasut Bedah and nilai semula kata2 anda. 

Mr.R memang tak la kan nak bawak saya jumpa certain kawan2 dia yang bermulut macam2 ni. Sebab die kate mulut kawan2 dia tak suit dengan jiwa saya. Yes I admit sebab kadang2 bila die drive, saya angkatkan phone call and as expected, saya memang tak berkenan dengan bahasa2 mereka. Kawan2 MIAT dia yes, mostly memang saya kenal and penah lepak sama.Saya tak salahkan diorang pun sebab nama pun lelaki, biasa la. Kalau bergurau pun boleh tahan kasar. Tapi even lelaki pun, bila bercakap dengan perempuan switch la mode sikit... Kalau yang perempuan pun nak cakap kasar2 macam lelaki and rase benda tu cool, let me ask you "Cool ke?"  

Saya sensitive & saya rasa itu normal,
('-',)
 
Copyright©Nur Amalina Mohd Zaman. All Rights Reserved. Powered by Blogger